Ръчен автентичен авторски хляб!

КОГА ХЛЯБЪТ Е ЛЕКАРСТВО !

През живота си човек изяжда приблизително 15 тона хляб.

  • Руснак изяжда около 120 кг. хляб за година. Това е с 40 кг. повече, отколкото изяжда немец 60 кг. повече от италианец.

  • Московчанинът изяжда средно на ден 270 грама хляб. Жители на други региони – до 800 грама. В Дания всичко 70 грама, а в Европа средно по 90 грама. (За сравнение: преди 100 години човек е изяждал средно по 1 килограм хляб за денонощие.)

  • Ежедневно в света се изяждат 9 милиона хляба. Хлябът – това е изключително ценен и полезен продукт. Практически той съдържа всички хранителни вещества необходими за човешкия организъм и затова е възможно продължително да се преживее на хляб и вода без това да е опасно за здравето. Ето затова хлябът е ценен от диетолози, микробиолози.

  • Хляб – важен източник на ценния растителен белтък, съдържащ незаменими аминокиселини (метионин, лизин).

  • В хляба се съдържат голямо количество въглеводороди, при това и бързи, и бавни – затова чувството за ситост не само се усеща бързо, но и остава за дълго.

  • Белтъчините и въглеводородите съдържащи се в хляба са в почти оптимално за човешкият организъм съотношение 1:6.

  • В хляба мазнините са малко – от0,6 до 2,9 %.

  • Голямото количество растителна целулоза, подпомагаща храносмилането, човек получава именно от хляба – само 1 филийка хляб съдържа 2-3 гр. от това ценно вещество.

  • Хлябът е ценен и като продукт съдържащ витамини от група В (витамин В1 например е необходим за нормалния обмен на въглеводородите и за функционирането на нервната система, а витамин В2 е извънредно важен за растежа на децата), а така също и биотин, който прави косите пищни и блестящи

  • Хлябът – великолепен източник на необходимите за организма минерални вещества и микроелементи (калий, калций, магнезий, натрий, фосфор, желязо).

  • Хлябът – висококалоричен продукт, а това означава енергийно ценен : хлябът покрива 30% от нашите калорийни потребности.

  • В хляба се съдържа много триптофан – аминокиселина, стимулираща главният мозък при изработката на „хормона на доброто настроение” – серотонин..

  • И най-главното: хлябът – извинете е единственият хранителен продукт, който, даже изсъхвайки, не губи своите полезни свойства. И още нещо, хлябът никога не омръзва.

Но лъвският дял на това хлебно богатство се съдържа в обвивката и зародиша на зърното. Затова най-полезен е така нареченият пълнозърнест хляб, а хляб от грубо смелено брашно (типово) е по полезен от този замесен от бяло фино брашно. Макар, че белтъчините на ръжения и пшеничния хляб от грубо смелени брашна се усвояват на 75%, а от брашна фино смелени (четири нули) – на 85%, нека се има в предвид, че при ме- нето на фини брашна заедно с отпадъците се губят 80-90% от съдържащите се в зърното вита-мини от група В,микроелементи, а също така и хранителните влакна. Те са необходими за нормалното функциониране на стомашно-чревния тракт и организма като цяло, тъй като поемат и изхвърлят постъпващите с храната и образуващи се при процеса на храносмилане вредни вещества, изсмукват алергени, понижават нивото на холестерина и укрепват имунитета, способстват нормализацията на работата на сърдечно-съдовата система. Освен това, както показали опити върху животни, хляб, непосредствено от смелено зърно, на – малява всмукването от стомаха в кръвта постъпващите с храната канцерогени -фенилгидразин и нитрати на натрия. Изследвания на много учени по света свидетелстват, че съдържащите се в пълнозърнестия хляб вещества са ефективно средство за профилактика на ракови заболявания на стомашно-чревния тракт. За полезността на триците навярно са знаели още древните гърци – по време на Олимпийските игри, специално за спортистите, са пекли питки само от грубо смелено брашно – практически от счукано зърно. А знаменития немски химик от ХІХ век, един от създателите на агрономичната химия, Юстус Либих неведнъж е повтарял „Отделянето на триците от брашното е разкош и за храненето е по-скоро вредно, отколкото полезно”. Междувпрочем, именно хлябът от фини бели брашна (това е почти чисто нишесте) е виновен за натрупването на излишно тегло – той много бързо се разпада в стомаха до глюкоза, която бързо преминава в кръвта, повишава нивото на инсулина, а инсулина обостря още апетита. Затова даже на хора, болни от затлъстяване, диетолозите препоръчват не да се отказват от хляба въобще, а само от хляб от фини брашна. Но най-полезната част и на черния, и на белия хляб, и даже на фините хлебни изделия е кората. Немски изследователи са изяснили, че хлебната кора е богат източник на антиоксиданти, пречещи на развитието на склероза, рак на дебелото черво и други онкологични заболявания. При това полезни са хлябът и хлебните изделия, когато са добре изпечени (с тъмно кафяв цвят на кората), а не тези – извадени от фурната със светъл цвят на кората или пък препечени и поизгорели изделия. Именно за това антиоксиданти се съдържат повече в дребните хлебни изделия, които се изпичат по-добре и имат по-голяма площ на коричката.

В момента разглеждате олекотената мобилна версия на сайта. Към пълната версия.
Уебсайт в alle.bg